woensdag 27 mei 2009

53. Emperor - In The Nightside Eclipse

Ha, die biografie is weer 'n goudmijn: "Tchort and Faust were also imprisoned at this time, Ihsahn was the only remaining bandmember outside prison, and Emperor didn't release another album in three years." Cracks me up. Goed, Noorse blackmetal dus. Stem als een konijn slash Gollem in doodsstrijd of gewoon krolse kat. Ik zou zo'n plaat per kwartier moeten luisteren eigenlijk. Wel een zeer goeie drummer (op dat moment met bloed aan z'n handen, vraag me af hoe ie zich voelde, ach een homo doodsteken dat telt ook eigenlijk niet) Heel veel van die keyboard-koor-samples. Heb ik een pleurishekel an. (Ik pleit voor een heropname met een echt koor, liefst gigantisch Wagneriaans) De hele boel werd opgenomen in een Edvard Grieg Memorial gebouw. (Een kerk ofzo!?) Goeie reverb in elk geval, de duistere/unieke/Middeleeuwse sfeer is niet te ontkennen en werkt ook echt goed. Check bijvoorbeeld zo rond minuut 1 van Cosmic Keys, het koortje stijgt op en de drums rinkelen, best magisch eigenlijk, rond 1.45 gaat het dan meer in de spookhuis op kermis-versnelling, da's minder. I Am The Black Wizards (schijnbaar hun bekendste nummer, mooie titel ook) heeft een paar zeer fraaie akkoorden: toch weer die koor-keyboards, ik moet zeggen gedurende de plaat went 't wel. Van de brute tracks vind ik trouwens Towards The Pantheon het best. Dacht dat ik er wel zo'n beetje klaar mee was, maar nu begint er in Inno A Satana iemand "clean" mee te zingen. Leuk. (Had dat niet de hele tijd gekund?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten